12.01.2024 - Alkoholireklaamid on võimsad sõnumitoojad, mis kujundavad ühiskondlikke hoiakuid ja käitumist. Iga pudeli või klaasi ilustatud kujutis tekitab tunde, nagu oleks alkohol tarbimiseks mitte ainult aktsepteeritud, vaid soovitatav. Iga reklaam on kutse joomisele. See ei ole kunagi neutraalne info, vaid omab alati tagamõtet, et suunata selle nägijat alkohoolset toodet ostma ja tarbima.
See on eriti murettekitav, kuna sellised sõnumid ei mõjuta kunagi ainult seda sihtrühma, keda reklaamitegijad ametlikult silmas peavad, vaid jõuavad ka lasteni, keda mitte mingil juhul ei tohiks keegi kallutada alkoholi tarvitama või selle suhtes positiivselt suhestuma.
Reklaamid, mis on küllaltki osavad peidetud mõjutajad, võivad luua illusiooni, et alkoholi tarbimine on seotud õnne, sotsiaalse edu ja heaolu tundega. Need eiravad alkoholi tarbimisega seotud potentsiaalseid riske ja negatiivseid tagajärgi, nagu sõltuvus, terviseprobleemid ja terve rida sotsiaalne probleeme. Ainuke viis tagamaks maksimaalse kaitse sellise mõju eest, just eriti lapsi ja noori silmas pidades, on alkoholi reklaamimise täielik keelustamine.
Rõhutame veelkord, eriliselt tuleb mõelda meie pealekasvavatele generatsioonidele. Kuid siiski mitte ainult. Alkohol ei ole tavaline toode ning selle tarvitamise propageerimist ei tohiks lubada. Mitte kellelegi.
Miks me lubame oma reklaamiruumi kasutada sellisel moel, mis võib suurendada alkoholi tarbimist ja sellest tulenevat sotsiaalset koormust. On hästi teada, et alkohol on seotud mitmesuguste tervise- ja sotsiaalsete probleemidega alates vägivallast ja õnnetustest kuni pereprobleemide ja raskete haigusteni. Ainus huvirühm on alkoholitootjad ja laiem alkoholiärist majanduslikku kasu saav ettevõtlus.
Arvestades seda probleemide hulka, mida alkohol meie ühiskonnale põhjustab, miks me siis ikkagi lubame, et reklaamid jätkuvalt kutsuvad inimesi, kaasa arvatult lapsi - sõltumata sellest, kas reklaamid on neile suunatud või mitte - alkoholi tarbima?
Comments