top of page
Search
  • Eesti Karskusliit

Terrassilt tööle kampaania julgustab Soomes inimesi joomist vähendama


08.08.2023 - Kampaania "Terrassilt tööle" tuletab puhkuselt tööle naasvatele inimestele meelde, et nad jälgiksid oma alkoholitarbimist. Kampaanias antakse nõuandeid, kuidas vähendada joomist ja naasta tööle.


Suvepuhkuse ajal on alkohol seotud paljude olukordadega. Päikeselistel päevadel istutakse terrassil, grillimise ja suplemise ajal juuakse õlut ning suvepäevadel lonksutatakse vahuveini. Paljud inimesed joovad suvel rohkem alkoholi kui muul ajal aastas. Aga kui on aeg tagasi tööle minna, ei pruugi joomise piiramine olla kerge ülesanne. Seda on täheldatud Soome katusorganisatsiooni EHYTi poolt juhitava uimastisõltuvuse ennetamise abitelefoni kontaktides.


"Pärast mitmenädalast joomist ei näi helistaja suutvat end sisse seada ja jätkab iga päev joomist, kuigi ta tahab lõpetada," ütleb Päihdeneuvonna juhataja Kaisa Åberg. "Puhkuse lõpus küsivad inimesed nõustamisteenistusest toetust loobumisel ja nõuandeid ravile pöördumiseks," ütleb Åberg.


Kampaania "Terrassilt tööle" pakub tuge neile, kes on puhkuse ajal tavapärasest rohkem alkoholi tarvitanud. Kampaania sisaldab nõuandeid, kuidas vähendada alkoholitarbimist, ja Ottomitta alkoholipäevikut, mis võimaldab jälgida oma joomist.


"Meie eesmärk on tuletada alkoholi tarvitavatele inimestele meelde, kuidas nad saavad järk-järgult valmistuda tööle naasmiseks, vähendades oma alkoholitarbimist," ütleb Åberg.


Alkohol mõjutab toimetulekut ja töövõimet. Tööpäeva jooksul alkoholi tarvitamine võib põhjustada väsimust, hooletust, vigu, hilinemist, haiguspuhkust ja halvemal juhul tööõnnetusi.


"Paljusid tõsisemaid tagajärgi on võimalik vältida, kui liigne joomine avastatakse piisavalt varakult," ütleb Åberg. "Professionaalne abi on saadaval ka siis, kui te ei suuda iseseisvalt joomist vähendada või lõpetada. Kui soovite oma olukorda hinnata ja kaaluda oma võimalusi, võite helistada professionaalsele abitelefonile 0800 900 45 ööpäevaringselt. See on tasuta ja te ei pea oma nime ütlema," ütleb Åberg.


8 nõuannet joomise vähendamiseks

Kas sa jood suvel rohkem kui muul ajal? EHYT annab oma projekti kaudu 8 nõuannet, mis aitavad alkoholi tarvitamist vähendada. Need aitavad teil välja selgitada, kas joomine on teie jaoks probleem ja kuidas saavutada mõõdukus.


1. Uuri välja, kui palju sa jood

Jälgi oma joomist, pidades päevikut, kas paberil või elektrooniliselt. Võite kasutada näiteks EHYTi OttoMeetrit, kus saate hõlpsasti kirja panna, kui palju alkoholi te joote. Lae OttoMitta alla oma telefoni, et see oleks alati käepärast. Päevik annab sulle konkreetse ülevaate sellest, kui palju sa jood.

OttoMitta: ottomitta.ehyt.fi


2. Pea kinni madala riski piiridest

Hea suunis on madala terviseriski piiridest kinni pidamine. Näiteks mehe puhul on üle 14 ühiku nädalas üle mõõduka riski piiri. Naise puhul on piiriks 7 ühikut. Kui teil on vaja vähendada, seadke selged piirid ja arvutage välja, kui palju te vähendate. Alustage alkoholivaba kuuga, et näha, kas teil on raske ilma alkoholita hakkama saada. Kui jah, siis võite mõelda, miks see tundub raske. Pidage meeles, et professionaalne abi on saadaval.


3. Tuvastage millal ja miks te joote

Tuvastage olukorrad, kus te joote liiga palju. Kas saate neid olukordi vältida? Pöörake tähelepanu ka oma tunnetele. Kas te joote, kui teil on igav või kurb? Kas teie tunded on positiivsed või negatiivsed? Kas joote alati koos teatud inimestega? Mõelge, mida te joomisest saate ja kuidas saaksite samu asju ka ilma alkoholita.

4. Rääkige teistele, et te vähendate joomist

Rääkige oma lähedastele oma alkoholitarbimisest. Öelge neile, et soovite vähendada ja paluge neil mitte julgustada või kiusata teid jooma. Teie lähedaste toetus aitab teil oma otsusest kinni pidada.


5. Leidke joomise asemel midagi muud, mida teha

Mõtle välja uusi võimalusi lõõgastumiseks. Leppige kokku kohtades, kus alkoholi ei serveerita. Näiteks kui oled tööpäeva lõpus alkoholi tarvitanud, leia uus võimalus selle asendamiseks. Näiteks jooge koos sõbraga kohvi või vaadake head filmi.


6. Õpi ütlema ei

Valmistage ennast ette, et öelda alkoholile ei. Võid eelnevalt läbi mõelda, kuidas vastata pakkumistele: "Ei tänan, ma olen vähendanud joomist", "Ei tänan, ma magan paremini, kui ma ei joo", "Ei tänan, mul on homme pikk päev".


7. Ära lase end heidutada

Ära lase end heidutada, kui ebaõnnestud nende eesmärkide täitmisel. Muutus võtab aega ja isegi väike vähendamine aitab. Püüa välja selgitada, miks sa jõid rohkem, kui sa tahtsid. Mõtle, kuidas saad tulevikus sarnast olukorda vältida.


8. Nõustamine - kui vajate tuge joomise vähendamiseks või lõpetamiseks

Alati ei ole võimalik alkoholi tarbimist üksi vähendada, sest alkohol võib tekitada tugevat sõltuvust. Võite saada professionaalset abi näiteks tervisekeskusest või töötervishoiukeskusest, mis suunab teid vajaduse korral uimastisõltuvuse teenuste juurde. Kui soovite oma olukorda arutada, siis on ka narkonõustamisteenuse spetsialistid ööpäevaringselt kättesaadavad numbril 0800 900 45. Helistamine on tasuta ja anonüümne. (Eestis leiad abi siit: Programm “Selge”)


Allikas: EHYT




20 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page