Search
  • Eesti Karskusliit

Uuring: alkoholitoodete silmatorkavad tervisealased hoiatused muudavad joomise "ebaatraktiivseks"


14.04.2022 - Uue uuringu kohaselt tajuvad noored täiskasvanud alkoholitarbijad tõenäolisemalt alkoholitooteid "ebameeldivatena" ja "sotsiaalselt vastuvõetamatutena", kui neil on silmatorkavad tervisealased hoiatused.


Stirlingi ülikooli uuringus, mis põhines 1360 Ühendkuningriigis elava 18-35-aastase alkoholitarbija küsitlusel, leiti, et kaks viiendikku (40,1%) osalejatest teatas, et näeb alkoholipakenditel harva või mitte kunagi tervisega seotud teavet, sõnumeid või hoiatusi.


Uuringust selgus, et osalejad olid "täiesti nõus" sellega, et alkoholipakenditel peaks olema mitmesugust tootega ja tervisega seotud teavet, ning "nõustusid", et hoiatused peaksid olema.


Osalejatele näidati pakendil erinevaid hoiatusi ja nad leidsid, et hoiatused äratavad nende tähelepanu alkoholi ostmisel ja teavitavad neid võimalikest terviseriskidest. Uurimisrühm leidis, et suuremad hoiatused vähendasid eriti tõhusalt toote atraktiivsust ja sotsiaalset vastuvõetavust.


Uuringut juhtinud Daniel Jones, Stirlingi sotsiaalse turunduse ja tervishoiu instituudist, usub, et pakendid võivad olla tõhus vahend tervisealaste sõnumite edastamiseks.


Ta ütles: "Alkoholi kuritarvitamine on peamine riskitegur, mis põhjustab haigusi, kahjustusi ja surma. See on seotud enam kui 200 haiguse ja ligikaudu 3,3 miljoni surmajuhtumi põhjustamisega aastas."


"Meie uuring annab olulise ülevaate noorte täiskasvanud alkoholitarbijate mõtetest ja hoiakutest alkoholipakendite ning tooteteabe ja tervisealaste hoiatuste lisamise suhtes.


"Me leidsime, et alkoholipakenditel võib olla oluline roll tervisealaste sõnumite edastamisel. Eelkõige suured pildi- või tekstihoiatused võivad aidata võidelda alkoholitoodete atraktiivsuse ja sotsiaalse vastuvõetavuse vastu, suurendades samal ajal teadlikkust riskidest. Käesoleva uuringu ja varasemate uuringute tulemused näitavad, et hoiatused võivad potentsiaalselt viia tarbimise ja sellega seotud kahjude vähenemiseni."


Praegu on Ühendkuningriigis alkoholipakendil seaduslikult nõutav ainult toote ja tervisega seotud teave, mis hõlmab alkoholi mahu, alkoholisisalduse ja tavaliste allergeenide olemasolu.


Uue uuringu eesmärk oli hinnata noorte alkoholitarvitajate kokkupuudet pakenditel olevate sõnumitega ja nende kasutamist, toote- ja tervisega seotud teabe esitamise toetust ning reaktsioone pakendi esiküljel olevatele hoiatustele seoses toote atraktiivsuse, sotsiaalse vastuvõetavuse ning kognitiivse ja käitumusliku mõjuga. Uurimisrühm palus rühmal, kes kõik tunnistasid end praegusteks alkoholitarbijateks, täita veebiküsitlus ja eksperiment ajavahemikul 2020. aasta septembrist oktoobrini.


Enamik osalejaid (59,9%) teatas, et nad näevad alkoholipakenditel "alati", "sageli" või "mõnikord" tervisega seotud teavet, sõnumeid või hoiatusi, 40,1% ütles, et nad näevad seda "harva" või "mitte kunagi". Enamik (69,9%) ütles, et nad "harva" või "mitte kunagi" loevad või vaatavad sellist teavet tähelepanelikult.


Osalejad toetasid enamasti mitmesuguse toote- ja tervisega seotud teabe esitamist pakendil, näiteks ühikute, koostisosade, joomisjuhiste ja kalorsuse kohta.


"Ei ole üllatav, et enamik osalejaid teatas, et ei loe ega vaata tähelepanelikult pakendil olevat tervisega seotud teavet, kuna varasemad uuringud, sealhulgas Ühendkuningriigis tehtud uuringud, on näidanud, et praegune sõnumi edastamine ei ole tõenäoliselt tarbijaid sisuliselt kaasav või teavitav, näiteks mitmetähendusliku sõnumi või pakendi tagaküljel asuva väikese kirjastiili tõttu," ütles Jones.


Tervishoiualaste hoiatuste tajutava mõju võrdlemiseks jagati osalejad juhuslikult ühte rühma ja neile näidati viina pudelit, mis ei sisaldanud hoiatusi või pakendi esiküljel asuvaid väikese tekstiga hoiatusi, suure tekstiga hoiatusi või pildiga hoiatusi. Hoiatused sisaldasid üldist sõnumit "Alkohol kahjustab tervist" ja kahte konkreetset hoiatust: "Alkohol põhjustab maksahaigusi" ja "Alkohol põhjustab suuvähki". Pildihoiatuste rühma kuuluvatele inimestele näidati iga hoiatust kajastavaid pilte - vererõhu test, pilt maksast kinni hoidvast inimesest ja pilt haigla kompuutertomograafist.


Osalejad, kes vaatasid hoiatustega tooteid, pidasid neid tooteid oluliselt tõenäolisemalt ebameeldivaks ja sotsiaalselt vastuvõetamatuks kui need, kes vaatasid tooteid ilma sellise hoiatuseta. Need, kes vaatasid hoiatustega tooteid, teatasid ka oluliselt suurema tõenäosusega positiivsetest kognitiivsetest ja käitumuslikest mõjudest, nagu suurem teadlikkus terviseriskidest ja soov vähem alkoholi tarvitada, võrreldes nendega, kes hoiatusi ei näinud.


Hr Jones: "See noorte täiskasvanud alkoholitarbijate valim oli mõjutatud alkoholipakenditel olevatest hoiatustest. Ootuspäraselt olid osalejatel, kes vaatasid toodet ilma hoiatusteta, kõige kõrgemad sotsiaalse atraktiivsuse ja vastuvõetavuse hinnangud näidatud alkoholitootele ning kõige madalam mõju tunnetusele ja käitumisele.


"Suuremad hoiatused - nii pildiga kui ka ilma - vähendasid eriti tõhusalt toote atraktiivsust ja sotsiaalset vastuvõetavust. See toetab varasemaid uuringuid, mis näitavad, et silmatorkavad hoiatused alkoholipakenditel võivad aidata tähelepanu köita, võidelda positiivse tootetaju vastu ja vähendada tarbimiskavatsusi.


"Üllatuslikult ei leidnud me statistiliselt olulisi erinevusi hoiatuste kujunduse vahel selles osas, et need mõjutasid positiivselt tunnetusi ja käitumist. See on vastupidine tubakatoodete puhul, kus teame, et suuremad hoiatused koos piltidega on tõhusamad suitsetamisega seotud mõtete ja käitumise positiivsel mõjutamisel võrreldes väiksemate, ainult teksti sisaldavate hoiatustega. Lisaks oli valimi suurus tagasihoidlik ja uuringus kasutatud pildid olid mõnevõrra healoomulised. Teised alkoholi ja tubaka uuringud näitavad, et tõsisemad kujutised võivad tekitada tarbijates tugevamaid reaktsioone ja mõjutada rohkem tunnetusi ja käitumist."


Ta lisas: "Silmapaistvad hoiatused koos konkreetsete tervisega seotud sõnumitega, nagu meie uuringus kasutatud, võivad positiivselt mõjutada tarbijate tähelepanu, arusaamist, meeldetuletamist, otsustusvõimet ja käitumisharjumuste järgimist."



8 views0 comments