top of page
Search
Eesti Karskusliit

Alkohol, mis on "sinu jaoks parem"?


23.01.2024 - See artikkel on kirjutatud dr Ashleigh Haynes'i poolt, kes on David Hilli uurimisstipendiaat Cancer Council Victoria's, Austraalias. Artikkel avaldati esmakordselt Institute of Alcohol Studies (IAS) veebilehel 22. septembril 2022 ja on avaldatud siin nende loal.


Igasugune alkoholi tarbimine on tervisele kahjulik. Siiski kasutab alkoholitööstus sageli turundusvõtteid, et luua illusiooni tervislikumast tootest.


Me leidsime oma uues uuringus (Cancer Council Victoria, Austraalia), et 54% Austraalia turul oleva alkoholi puhul kasutatakse tervisele orienteeritud turundust. Selline turundus sisaldas väiteid nagu 'looduslik', 'vegan', 'madala suhkrusisaldusega', 'madala süsivesikusisaldusega', 'lisaaineteta', samuti pilte ja väiteid, mis viitavad puuviljadele või looduslikele koostisosadele.


Kuid hoolimata sellest, et alkoholitööstus esitles neid tooteid kui 'sinu jaoks paremaid', oli nende keskmine alkoholisisaldus siiski kõrge (keskmiselt 5,2% ABV) ja vaid veidi madalam kui toodetel, millel puudus tervisele orienteeritud turundus (6,0% ABV). Need erinevused tõenäoliselt ei paku tervislikku kasu.


See ja teised hiljutised tööd, mis on tehtud Austraalias ja Suurbritannias, näitavad, et tarbijatel puudub teave alkoholitoodete toitainesisalduse kohta, jättes nad avatuks nende valikuliste turundusväidete mõjule.


Uuring

Meie uuring hõlmas kõiki õllesid, siidreid, valmissegatud jooke (ready-to-drink, RTD) ja valitud veine Austraalia suurima alkoholimüüja veebilehelt.


Väited, et toode on 'looduslik' või sisaldab puuviljakoostisosi, olid kõige tavalisemad ja esinesid vastavalt 41% ja 63% siidritest. Kõige levinum toitainetega seotud väide oli 'madala suhkrusisaldusega', mis esines peamiselt RTD-del (20%), mida turustatakse valdavalt noortele naistele.


Sellised väited võivad juhtida tarbijate tähelepanu kõrvale alkoholi tarbimisega seotud tõsistest terviseriskidest. Lisaks alkoholi toksilise mõjuga seotud kahjudele on alkohol ka energiarikas. Sellised toitumisalased väited võivad omakorda vähendada niigi madalat arusaamist, kui palju alkohol panustab toidulaua energiasisaldusse.


Austraalia alkoholitarbijate seas tehtud riiklikud uuringud näitavad, et alkohol annab 13,4% igapäevasest energiatarbimisest ja on suurim valikuline energiaallikas dieedis. Leidsime, et tervisekeskse turundusega alkoholitoodete energiasisaldus oli madalam kui ilma selleta toodete puhul, kuigi meie järeldusi piiras asjaolu, et toitumisalane teave oli kättesaadav ainult 12% alkoholitoodete puhul.


Nende erinevuste praktiline tähtsus oli siiski ebaselge ja need ei viita kindlasti sellele, et tervisele suunatud turundusega alkoholitooted on tervislik valik. Lisaks, kuigi ülekaalulisus ja rasvumine on olulised haiguste koormuse tegurid, ei ole alkohoolse joogi energiasisaldus kindlasti kõige olulisem kaalutlus selle tervislikkuse või potentsiaalse kahju hindamisel alkoholi tarbimisel.


Millised muudatused võiksid aidata?

Alkoholitööstuse tervisele suunatud reklaami levik on teravas vastuolus nende vastupanuga objektiivse ja standardiseeritud terviseteabe kohustuslikule märgistamisele alkohoolsete toodete etikettidel.


Austraalias vastustas alkoholitööstus kohustuslike rasedushoiatuste kasutuselevõttu ja oli edukas nende tagumisele etiketile paigutamise kampaanias, kui need 2020. aastal kasutusele võeti. Nad vastustavad üldistele tervisehoiatuste lisamisele, et säilitada 'väärtuslikku etiketipinda'. Paljud austraallased ei ole teadlikud alkoholi tõsistest tervisemõjudest ja see on lünk, mida märgistamisreformid võiksid aidata lahendada, et potentsiaalselt vähendada elanikkonna alkoholitarbimist.


Austraalias ja Uus-Meremaal on praegu käimas konsultatsioon, et kaaluda ettepanekuid alkoholitoodete kohustusliku energiamärgistuse ja toitainesisalduse väidete (nt "madal suhkrusisaldus", "madal süsivesikute sisaldus") keelustamise kohta. Ühendkuningriigi valitsus teatas ka 2020. aastal, et nad kaaluvad uue rasvumisstrateegia raames alkoholi kohustusliku energiamärgistuse sisseseadmist.


Need kavandatavad muudatused aitavad tagada tarbijatele juurdepääsu objektiivsele ja standardsele teabele alkoholitoodete kohta ja kõrvaldada mõned eksitava turundamise vormid. Siiski on veel palju tööd teha, et alkoholimärgised teavitaksid adekvaatselt seotud kahjudest ja seda kontekstis, kus ei esine tööstuse eksitavaid taktikaid, mis tõmbab tähelepanu kõrvale kõnealustest tõsistest tervisekahjustustest.

70 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page